Bouwen aan het bedrijf

Wanneer je een bedrijf hebt, wil je dat het uiteindelijk groeit. Dit kan op veel verschillende manieren. Zo kan het zijn dat je wilt dat je bedrijf fysiek groter wordt, of juist op papier. In deze blog vertel ik je meer over deze groei en hoe je die kan bewerkstelligen. Lees je mee?

De visie van het bedrijf

Wanneer je een bedrijf opzet, is het belangrijk dat je een visiedocument opstelt. In dit document beschrijf je hoe je wilt dat het bedrijf eruitziet en komt te zien over de tijdspan van een bepaalde tijd. Zo'n document, een soort bedrijfsplan, geeft je richting gedurende de jaren. Aan de hand daarvan kan je doelen stellen en zien of je op schema ligt.

Het idee op papier

Stel, je wil dat jouw bedrijf fysiek groeit. Bijvoorbeeld door het kantoor uit te laten breiden, met een aanbouw. Dit moet je dan van tevoren ontwerpen en hier moet ook een begroting voor komen. Zo zie je wat het jouw bedrijf kost en kan gaan opleveren. Afhankelijk van de uitkomsten van dit plan, zie je of het rendabel is.

En in de fysieke wereld

Als het eenmaal staat te gebeuren is het belangrijk om overzicht te houden op de werkzaamheden. Veel te vaak zijn er verbouwingen die langer duren en uiteindelijk meer geld kosten. Dit kan invloed hebben op de groei waar we het zojuist over hadden, ondanks dat je misschien denkt dat je met een fysieke groei sowieso goed zit. Als er veel onverwachte problemen zich voordoen kan dit de groei uiteindelijk stagneren. Ondanks dat je misschien wel een heel nieuw kantoor erbij hebt uiteindelijk.

Alles goed voorbereid

Verder moeten de boel rondom de bouw ook goed geregeld zijn, als er gegraven moeten worden, moet je een klic melding aanvragen. Let goed op wie dit moet doen, soms is het bouwbedrijf hier verantwoordelijk voor en in andere gevallen is het de opdrachtgever die de graafmelding doet. Check dit van tevoren met de aannemer zodat je niet voor onverwachte verrassing komt te staan en ook niks doet wat niet mag.

Oog op de toekomst

Hoe je ook van plan bent te groeien, het is noodzakelijk dat je oog houdt op de toekomst. De wereld verandert en daar moet je rekening mee houden. Niet alleen voor de groei van je bedrijf maar ook voor diens imago, en de morele waarden die daaraan vasthangen. Kijk wat jij kunt doen met jouw bedrijf voor de wereld en het milieu.