Influencer marketing, hoe kan een bedrijf dit zelf doen?

Influencer marketing

De marketingwereld is constant in beweging en hier moet je als bedrijf aan mee blijven doen. Vele bedrijven hebben hier speciale teams voor opgesteld of externe partijen ingehuurd om de marketing te regelen. Kleine bedrijven hebben hier simpelweg niet altijd het budget voor maar niet getreurd, ook deze bedrijven kunnen influencer marketing inzetten. In deze blogs leer je in 6 stappen hoe je zelf influencer marketing kan inzetten.

stap 1. Doelen stellen en juiste kanalen kiezen voor influencer marketing

Weet wat je wilt bereiken en hoe je dit wilt doen. Wil je bijvoorbeeld meer naamsbekendheid of traffic genereren, interactie creëren of een hogere linkwaarde. Bijna alles is mogelijk bij influencer marketing maar je moet het wel concreet op papier hebben staan. Daarna ga je kijken naar de kanalen. Wil je bijvoorbeeld een jongere doelgroep bereiken dan zijn kanalen zoals YouTube en Snapchat het meest geschikt. Wil je een middensegment bereiken dan zijn kanalen zoals Facebook en Instagram beter om te gebruiken. Elk doel heeft wel een passend kanaal.

stap 2. Kies kwaliteit boven kwantiteit

Dit is over algemeen wel een belangrijke regel maar in de influencer marketing wereld is dit een succesfactor. Ga op zoek naar engagement en geloofwaardigheid bij de influencers. Uiteindelijk zul je hiermee veel meer bereiken.

stap 3. Zorg voor de juiste compensatie

Vaak wordt gedacht dat influencer marketing goedkoop of zelfs gratis is maar daarin in moeten we je teleurstellen. Ook influencer marketing kost geld alleen heb je hier over het algemeen een minder groot budget voor nodig en is dus ook voor kleinere bedrijven aantrekkelijk.

stap 4. Maak een duidelijke briefing en overeenkomst

Mocht je eenmaal in contact zijn gekomen met influencers zorg en dan voor dat alles duidelijk en concreet op papier staat om misverstanden te voorkomen. Vaak ontmoet je elkaar niet in het echt dus enige zekerheid hebben wat betreft de samenwerking is fijn.

stap 5. Meten is weten bij influencer marketing

Aan het einde van een campagne ben je natuurlijk benieuwd hoeveel een campagne je nu precies heeft opgeleverd en niet alleen in omzet. Je kunt bijvoorbeeld een pixel meegeven voor een blogpost die het bereik meet, een unieke code voor het kopen van producten of een link in een story. Kennis is macht en een de influencer marketing waar het draait om cijfer zeker niet onmisbaar.

Stap 6. Volg de laatste ontwikkelingen en trends

Als er ergens veel veranderingen en ontwikkelingen plaatsvinden is dat wel de marketing wereld, inclusief influencer marketing. Houd je ogen altijd open en blijf lezen op internet om deze markt bij te blijven.